حزب توده ایران

اعلامیهٔ کمیتهٔ مرکزی حزب تودهٔ ایران، به‌مناسبتِ سالگرد فاجعهٔ ملی کشتارِ زندانیان سیاسی -ظلم، تاریک‌اندیشی، و جنایت، بخشِ جدایی‌ناپذیر از ماهیتِ حاکمیت استبداد در میهن ماست!

هم‌میهنان گرامی!
با فرارسیدنِ مرداد و شهریورماه ۱۳۹۵، از جنایتِ هولناک کشتار هزاران زندانی سیاسیِ گرفتار در بند، به‌فرمان مستقیم رهبران رژیم ولایت‌فقیه، بیست‌وهشت سال می‌گذرد. بیست‌وهشت سال پیش، سیاست نابخردانه و ایران برباددهِ "جنگ، جنگ تا پیروزیِ" خمینی ـ که با توافقِ دیگر سران رژیم همراه بود و به‌بهای بسیار گران ‌نابودیِ جان صدها هزار جوان ایرانی در جبهه‌ها و نیز تخریبِ اقتصادی بخش بزرگی از میهن‌مان تمام شد ـ به‌شکستی مفتضحانه انجامید.

نگاهی به کودتای ۲۸ مرداد ۳۲ فاجعه‌ای تاریخی، و ضرورت درس‌گیری از آن

در تاریخ رویدادهای تعیین کنندهٔ تاریخ معاصر کشور، کودتای ۲۸ مرداد جایگاه ویژه‌ای دارد. این کودتا روند تحولات تاریخی میهن ما را از مسیر قانونمند و طبیعی آن خارج کرد و با استقرار رژیمی کودتایی و پلیسی برای ۲۵ سال، و غیرممکن کردن سازمان‌دهی و استقرار جایگزینی ملّی- دموکراتیک و مترقی در شرایط سرکوب نیروهای ترقی‌خواه و دموکرات، زمینه را برای قدرت‌گیری اسلام‌گرایان فراهم کرد که تنها نیروهایی بودند که در جامعه تریبون و “منبر “آزاد داشتند و در نهایت هم مهار انقلاب بزرگ بهمن را به دست گرفتند و با کنار زدن نیروهای ترقی‌خواه چپ و ملّی، قدرت را به انحصار خود در آوردند.

فاجعهٔ ملیِ کشتارِ ۱۳۶۷، و نظرهایِ پُرتناقض و سؤال‌برانگیزِ مصطفی تاج‌زاده

انتشار نوار صوتیِ گفت‌وگوی آیت‌الله منتظری با اعضای "تیم کشتارِ" زندانیان سیاسی در ۱۳۶۷، و بازتاب گستردهٔ آن در شبکه‌های اجتماعی ـ  به‌ویژه واکنش‌های گونه‌گونِ مقام‌های درون حکومت و چهره‌های اصلاح‌طلب ـ را می‌باید رویدادی مهم در راستای امکان واکاوی در مورد برخوردِ طیفی از اصلاح‌طلبان به این جنایت، نازک‌بینی و ارزیابی کرد. با گذشت نزدیک به سه دهه از کشتارِ سال ۶۷ ، تا به‌حال نه‌تنها ارگان‌های رسمی و مقام‌های "نظام" انجام دادنِ این قتل‌عام را انکار می‌کردند، بلکه تا همین اواخر طیفِ پُرشماری از اصلاح‌طلبان و نظریه‌پردازانی که خود را مدافعِ حقوق مردم، منتقدِ حاکمیت، و مخالفِ سیاست‌ها و عملکردهای “تندروها “می‌دانستند نیز، درعمل، به‌راحتی از کنارِ این فاجعهٔ ملی  می‌گذشتند و این جنایت بر ضد بشریت را، بنا بر مصلحت‌طلبی، امری نه‌چندان مهم تلقی می‌کردند.

»نامهٔ مردم»، در جشن روزنامهٔ «عصرما»، ارگان حزب کمونیست آلمان

نوزدهمین جشن دوسالانهٔ روزنامهٔ “عصر ما”، ارگان مرکزی حزب کمونیست آلمان [دِ کا پِ]، در روزهای یکم تا سوم ژوئیه/ ۱۱ تا ۱۳ تیرماه، در شهر دورتموند [آلمان]، با شرکت ده‌ها هزار بازدیدکننده، برگزار شد. در جشن “عصر ما”، که بزرگ‌ترین جشن از سوی نیروهای چپ در آلمان به‌شمار می‌آید، ۲۲ حزب کمونیست و کارگری و مترقی از سراسر جهان شرکت داشتند.
نشریهٔ “نامهٔ مردم”، ارگان حزب تودهٔ ایران، که از آغاز برپایی این جشن از سال ۱۳۵۳ خورشیدی، فعالانه و همواره در آن شرکت داشته است، امسال نیز ازجمله دعوت‌شدگان به‌ این جشن بود. معمولاً در این جشن مطبوعاتی بزرگ چپ، روزنامه‌های ارگان حزب‌های برادر شرکت می‌کنند.

تأملی بر رویدادهای ایران

دفاع قاطع حاکمیت از کشتار زندانیان سیاسی
"رشد" اقتصادی با آمار سازی
ایران، ترکیه و کودتا

رفیق فیدل کاسترو، رهبر انقلاب کوبا، نَوَدساله شد!

 تحریم و محاصرهٔ اقتصادیِ پیگیر و گسست‌ناپذیرِ شصت‌سالهٔ آمریکا، گذشتِ دورانی از بر سر کار بودنِ ۱۰ تن از رئیسان جمهور آمریکا با سیاست‌هایی بر محور کوباستیزی، تحریم و نقض حقوق طبیعی کوبا، تجاوز نظامی امپریالیستی آمریکا در "خلیج خوک ها" از سوی سیا و با همکاری ضدانقلابی‌های کوبائی، صدها اقدام به‌ترورِ شخص رفیق فیدل، پایان حمایت اتحاد شوروی ودیگر کشورهای سوسیالیستی در ۱۹۹۱، هیچ‌یک، نتوانستند عزم مردم کوبا به‌پشتیبانی از انقلاب و دولت‌شان را درهم شکنند و رهبرِ برجستهٔ این کشور را به زانو در آورند.

ماهیت بیدادگر و ضد انسانی دستگاه قضایی رژیم ولایت فقیه!

تشدید جو سرکوب و خفقان هر روز ابعاد تازه تری به خود می گیرد. از یورش گسترده به کنشگران اجتماعی و دستگیری روزنامه نگاران دگراندیشان تا به شلاق بستن کارگران معترض و همچنین شلاق زدن جوانانی که فارغ التحصیلی شان را جشن می گرفتند و در روزهای اخیر اعدام های گسترده فعالان سیاسی کرد و سنی مذهب و همچنین اعدام شهرام امیری، پژوهشگر اتمی ایرانی که برای مدتی به آمریکا پناهنده شده بود و سپس به ایران بازگشت و بعنوان “قهرمان ملی” مورد استقبال مقام های عالیرتبه رژیم قرار گرفت، باردیگر ماهیت عمیقاً غیرعادلانه و بیدادگر قوه قضائیه رژیم ایران را به نمایش گذاشت.

گفتاری در باب «اسلام سیاسی»

چکیده
در چند دههٔ اخیر، آنچه در ادبیات سیاسی امروزی از آن با عنوان “اسلام سیاسی” نام برده می‌شود، نقش مسلّط و فزاینده‌ای در رخدادها و تحوّل‌های خاورمیانه داشت است. تفسیرگران و تحلیلگران غربی همیشه سعی داشته‌اند که تاریخ این منطقه را صرفاً از دیدگاه مذهبی، و به‌ویژه در قالب مناقشه میان پیروان اسلام شیعه و سنّی توضیح دهند. این توضیح و تفسیر در عمل نقش امپریالیسم را نادیده می‌گیرد و بر این واقعیت پرده می‌اندازد که ظهور و رشد اسلام سیاسی پدیده‌ای از لحاظ تاریخی به نسبت تازه است.

محاکمهٔ گُلِ سُرخ

به‌راستی این کدامین اندیشه است که انسان‌هایی به‌سبب پایبند بودنِ به آن ۲۵ سال از عمر گران‌مایه‌شان را زیر سخت‌ترین شکنجه‌ها و تنگناها می‌گذرانند، اما همچنان بر پرنسیپ‌های آن استوار می‌مانند. این اندیشه بر چه اصول و اسلوبی استوار است که رهروانش به‌خاطر پای‌فشردن بر آن‌ها و وفادار ماندن بدان‌ها تا پای جان سخت‌ترین شکنجه‌های قرون‌وسطایی را تاب می‌آورند ـ و درنهایت ـ پس از ۷ سال آزمودنِ ضربه‌های بی‌شمار و بی‌امان شلاق‌ها بر تن‌شان، بستنِ بندها و زنجیرها بر دست و پاهایشان، آویختنِ تن‌های زجر‌دیده‌شان با دستبندهای قپانی به‌سقف شکنجه‌گاه‌ها، فشردن‌شان در تابوت‌های میخ‌دار، ساعت‌ها و روزهای متوالی بی‌خوابی دادنشان، دژخیمان‌شان بی‌آنکه زخم کینه‌شان به این مبارزان با مرهم ابرازِ عجزی یا لابه‌یی از سوی این دلاوران ذره‌یی خنک شود، به دارشان می‌کشند.

تأملی بر رویدادهای ایران

ادعاهایِ بی‌پایهٔ ولی‌فقیه، و واقعیت‌هایِ جامعۀ ما
بحرانِ فزاینده در وضعیت درمانِ کشور
رکودِ اقتصادی، بیکاریِ فزاینده، و بیشتر شدنِ فشارها بر کارگران میهن
مبارزهٔ فرهنگیان کشور برضدِ سیاست‌های رژیم ولایت‌فقیه

Top